Si et preocupa el medi ambient i no t'agrada el regalar per regalar, en aquest article de la revista Opcions trobaràs idees que t’interessen. 5 propostes útils per reduir els residus durant tot l'any!

13/12/2017

Busques com donar la volta als regals de Nadal? Si aquestes festes vols fer o rebre regals, et proposem idees pràctiques per començar l’any amb el repte de reduir residus. Aquest Nadal, que els regals siguin eines per viure de forma més sostenible!

1. Bosses de malla per comprar fruita i verdura

Bitsy bags. Bosses per comprar fruita i verdura.

Encara no es cobren, però les bosses de plàstic de les seccions de fruita i verdura també tenen un cost ambiental important. Si volem regalar una alternativa pràctica per evitar aquest residu, tenim les Bitsy bags. Les han dissenyat dues amigues de Barcelona i es fabriquen a Europa.

Quan s’embruten es poden posar a la rentadora. Són tan lleugeres que no cal tarar la balança, però aguanten fins a tres quilos de pes. Tenen tres anys de garantia i si després s’acaben fent malbé, es poden llençar al contenidor groc perquè són reciclables. Es poden comprar en línia o en algun dels establiments que relacionen al seu web.

2. Bosses de cotó per comprar a granel

Bosses de cotó per comprar a granel

La compra a granel ha tornat amb força. Cada vegada més persones opten per evitar així molts embolcalls de plàstic. Però això comporta l’ús de piles i piles de bossetes de paper, que sovint es llencen després del primer ús.

Per evitar aquest residu, un bon regal són un conjunt de bosses de cotó, si pot ser, de mides diferents.  Així tant ens serviran per als cereals, els llegums, la fruita seca o fins i tot la pasta. Si ens defensem bé amb el fil i l’agulla, podem cosir-les a casa i així fem un obsequi únic i especial. Si tirem per la via fàcil, en podem trobar al mercat. Com aquestes de Usar y Reusar, amb dibuix i missatge.

3. Coixinera del pa

A totes les cases n’hi havia una, però amb l’expansió de l’ús de les bosses de plàstic i la venda de pa envasat, van anar quedant arraconades. La coixinera del pa no només serveix per anar al forn. També, un cop a casa, és el lloc ideal per guardar el pa i que  es conservi més temps (encara millor si posem pa i coixinera dins un calaix). Tan sols cal recuperar el costum d’agafar-la abans de sortir de casa i, és clar, anar a un forn, no a una botiga on només podem trobar pa envasat. La podem fer a casa i així aconseguirem fer un regal únic. A la xarxa podem trobar tutorials per guiar-nos. En algunes botigues de tèxtil o parament per a la llar en venen.

4. Ampolla

El drama del consum d’aigua embotellada té solució. Només cal tenir una cantimplora personal i pensar a omplir-la abans de sortir de casa. N’hi de precioses i de materials diversos. Els de més confiança són: Ampolla Laken

– L’acer inoxidable: la marca espanyola Laken en té, fabricades a la seva planta de Múrcia. Altres opcions, però que vénen de més lluny són de les marques Onya, australiana, i Clean Kanteen, americana.

– El vidre (protegit per una malla de silicona per fora): les de Lifefactory es fabriquen a Europa.

Si optem plàstic, cal vigilar que no sigui un envàs amb bisfenol A (BPA) o algun dels seus substituts, com el bisfenol S. L’Agència Europea de Substàncies Químiques, el juny d’aquest any, va prohibir l’ús del bisfenol A. El bisfenol S, si bé figura a la llista SIN de Chemsec, encara és permès.

­5. Embolcall per a l’entrepà

Embolicar l’entrepà amb paper d’alumini no és una opció sostenible. Els costos ambientals de les mines de bauxita, el mineral que cal per fabricar aquest material, és molt elevat. Però el paper d’alumini s’usa només unes hores per transportar menjar i després s’acaba llençant. Ara hi ha moltes alternatives, amb dissenys atractius, que poden ser un bon regal. També es poden fer a casa, amb roba i una làmina de plàstic. De les opciones que hi ha al mercat, us en proposem dues:

Ecotó rosa. Esmorzars sense residus.

L’Ecotó és un dels productes d’Estel Tàpia, una empresa dedicada a la inserció laboral de persones amb algun tipus de discapacitat. L’Ecotó es fa amb cotó, com el seu nom indica, un plàstic per evitar taques i velcro o botons per tancar-lo. Podem comprar-lo a la seu de l’empresa, al barri del Raval de Barcelona, o consultar al seu web altres punts de venda.

Boc'n'roll blau.

El Boc’n’Roll és el producte estrella de Roll’eat, una empresa barcelonina. Van crear el Boc’n’Roll inspirats pel que havien vist fer tota la vida a l’àvia. I a partir d’aquí han desenvolupat molts altres productes. Al seu catàleg hi trobarem altres idees per transportar el menjar sense generar residus. El Boc’n’Roll, que es fabrica a la Xina, està confeccionat amb roba de cotó i polièster (o polièster sol, segons el model) i una làmina de plàstic sense bisfenol A. El tancament es fa amb un velcro, que permet ajustar l’embolcall a la mida de l’entrepà. És fàcil trobar-ne a ferreteries i altres botigues amb productes de parament de la llar.

Te n’hem dit cinc però en realitat d’idees de regal per evitar residus n’hi ha moltes més: mocadors de roba, una iogurtera per fer el iogurt a casa, un bolígraf recarregable, un lot de tovalloletes de roba, una gerra per filtrar l’aigua o, fins i tot, un compostador!

I si cap d’aquestes propostes és el que busques, pots regalar una subscripció anual a

Som l’única revista especialitzada en consum conscient i donem molts recursos per fer fora els residus de les nostres vides. Aquestes festes, si fas la teva subscripció i una de regal, la segona et surt a meitat de preu. Regalar un any d’Opcions és regalar un any de bones idees per evitar residus, consumir menys i viure millor.

Article de Laia Tresserra a revista Opcions

Subscriu't-hi aquí