Les persones lesbianes, gais, bisexuals, transg√®nere i intersexuals (LGTBI) afronten situacions de discriminaci√≥ i viol√®ncia a tot el m√≥n i sota tot tipus de r√®gims pol√≠tics, sovint perpetrades amb impunitat. En situacions de conflicte armat, la discriminaci√≥ i les m√ļltiples formes de viol√®ncia contra la poblaci√≥ LGTBI poden agreujar-se. El projecte "Conflictes al m√≥n i drets de la poblaci√≥ LGTB" analitza els impactes espec√≠fics dels conflictes en la poblaci√≥ LGTBI aix√≠ com el paper de les organitzacions LGTBI en la construcci√≥ de pau. Inclou una guia did√†ctica i una infografia

30/10/2018

Les  persones  lesbianes,  gais,  bisexuals,  transgènere  i intersexuals  (LGTBI)  afronten  situacions  de  discriminació i violència a tot el món i sota tot tipus de règims polítics, sovint   perpetrades   amb   impunitat.   En   situacions   de conflicte armat, la discriminació i les múltiples formes de violència contra la població LGTBI poden agreujar-se. Els processos  de  militarització  transcorren  molt  influïts  per les  identitats  de  gènere  estereotipades,  que  mobilitzen  militarment a les poblacions al voltant d’ideals socialment construïts de masculinitat i feminitat.

La  masculinitat  militarista  es  recolza  en  construccions socials de l’heterosexualitat com a norma i del binarisme de gènere (homes / dones com a opcions normatives d’identitat de gènere), així com en les desigualtats de poder subjacents en les dues construccions. Aquestes masculinitats militaristes normalitzen el recurs a la violència, i sancionen i persegueixen, incloent mitjançant la violència sexual i de gènere, a les persones  amb  identitats  de  gènere  dissidents, com  persones  LGTBI  o  percebudes  com  a  tals.

Si bé la violència per motius d’orientació sexual i  identitat  de  gènere  en  el  marc  de  conflictes armats està molt poc estudiada, estudis relatius al  conflicte  armat  a  Colòmbia assenyalen  els vincles  entre  aquesta  violència  i  les  estratègies de  control  social  i  territorial  dels  actors  armats del conflicte, la seva voluntat d’imposició d’un determinat ordre social i de control de la sexualitat. Així, en els països en conflicte, la violència per orientació sexual i identitat de gènere perpetrada per actors armats del conflicte se suma a  la  violència  en  la  pròpia  família  o  comunitat  o  comesa per altres actors de la societat, incloent grups organitzats.

Com en el cas de la violència de gènere i sexual contra les dones, hi ha un continuum entre el context de discriminació i violència homofòbica i transfòbica en etapes de pau i en fases  bèl·liques  i  postbèl·liques.  A  més,  com  qualsevol altre sector de població, la població LGTBI és heterogènia i es veu  travessada  per  múltiples  eixos  i  factors  que  influeixen i  configuren  les  seves  identitats  (classe,  edat,  religió, grup  ètnic,  entorn  rural  /  urbà,  diversitat  funcional,  entre

d’altres), i que també poden resultar en un increment de la discriminació i la violència.

Podeu continuar llegint aquí

Publicat al web d'escola de cultura de pau

Infografia aquí

agost 2019

Presentació del vídeo: Les bones pràctiques en la campanya agrària:
(Dijous 8 d'agost a les 11:30h a la sala d’actes Unió de Pagesos de Lleida, C/ Riu Bessos N22.)