Hi ha moltes alternatives per tallar amb les grans empreses de l'oligopoli elèctric. En aquest especial de la revista Opcions us expliquen quines són i en què es diferencien

19/06/2017

La factura de la llum de la majoria de famílies espanyoles està emesa per una de cinc empreses: Endesa, Iberdrola, Gas Natural Fenosa, Viesgo o EDP. Són l’anomenat oligopoli elèctric, grans multinacionals que controlen el sistema energètic de l’Estat i, en connivència amb el govern, impedeixen la transició energètica cap a un model renovable i distribuït. Un botó de mostra: el mes de maig el govern va fer una subhasta pública de noves instal·lacions de generació renovable amb unes condicions que afavorien clarament l’oligopoli. El sector de les renovables independents ho explica així. Les xifres també mostren que l’aportació de les renovables al mix elèctric s’ha estancat al 40% des del 2013. I que la quota de l’energia nuclear s’està incrementant lleugerament cada any (des del 19,7 % el 2013 fins al 21,3 % el 2016). (1)

Si no volem contribuir amb els nostres diners a la prosperitat d’aquestes empreses i a la continuïtat d’aquest oligopoli, avui tenim moltes alternatives per comprar l’electricitat, i electricitat renovable. El 2016 a Espanya hi va haver 72 empreses comercialitzadores que venien l’electricitat només d’origen renovable. (2) Una vintena participen a Enercoop, que gestiona un grup de compra al mercat majorista per aconseguir-hi millors preus i guanyar consolidació.

Ara bé, no totes les opcions són iguals. Al diagrama hi tenim unes quantes de les alternatives realment verdes, agrupades segons el tipus d’empresa. Entre aquestes, destaquem les empreses que promouen un canvi de paradigma energètic, que a més són cooperatives. Les empreses d’aquest grup, juntament amb unes 400 altres entitats i unes 4.000 persones, participen a la Plataforma per un Nou Model Energètic, que acaba de llançar la campanya “Un millón se sale”, amb l’objectiu d’arribar a un milió de contractes de llum fora de l’oligopoli. La campanya manté una llista de les comercialitzadores que hi participen a la qual s’hi van sumant empreses, de manera que el ventall d’opcions es va ampliant.

Podem trobar les 72 comercialitzadores d’electricitat 100% renovable al web de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, clicant a Informes > Informes de Garantías y Etiquetado de Electricidad. Dones l’any que vols consultar i reps un arxiu on hi ha, entre altres coses, les fonts de l’electricitat venuda per cada comercialitzadora aquell any (Annex II, apartat 2), per a les comercialitzadores que utilitzen el sistema de garanties d’origen. I és que certificar l’origen de l’electricitat és opcional; segons l’Eduard Quintana, de Som Energia (vegeu a continuació), “si tothom exigís certificats a la comercialitzadora segur que tindríem més renovables”.(3) Som Energia, a més d’exigir els certificats, penja al seu web de quines generadores concretes venen les garanties d’origen dels kWh que ven.

Sembrant el model renovable i cooperatiu

Som Energia és la cooperativa comercialitzadora més veterana. Fundada el 2010, ja gestiona uns 50.000 contractes, factura 21 milions d’euros i no para de créixer. Alhora, anima i assessora per a la creació de noves cooperatives d’àmbit local arreu de l’Estat, de manera que és un referent per a les més joves que van sorgint, com EnergÉtica el 2014 o La Solar el 2016.

Som Energia té diverses instal·lacions generadores d’electricitat, que han estat finançades sense recórrer a la banca: les financen els socis mateixos, amb fórmules originals d’inversió que els permeten sentir-se realment peces centrals en la construcció del nou model, i que són econòmicament rendibles per als socis i per a la cooperativa.

Per passar-se a Som Energia hi ha tres vies:

• Fer-te’n soci, aportant 100 euros al capital social que recuperaràs quan et donis de baixa.

• A través d’algun conegut que en sigui soci, ja que cada soci té dret a acollir cinc contractes.

• Fer-te soci de mésOpcions, per 6 euros l’any. Això dona accés a un contracte amb Som Energia i a altres opcions de l’economia social i solidària.

“Renovable”, un tresor per al màrqueting

Als mitjans o a les xarxes socials han tingut certa o molta presència algunes empreses que es presenten com una opció d’electricitat renovable, i en aquest arxiu que dèiem hi diu que el 100 % de la llum que comercialitzen és renovable. A continuació us expliquem per què no les hem inclòs al diagrama.

• Holaluz: no l’hi hem inclòs perquè obté el 48% de l’electricitat a partir de la incineració de residus (xifra del 2016); és l’origen majoritari amb diferència (el següent és la solar, amb el 25%). La incineració de residus es considera oficialment com a font d’energia renovable, però en realitat és una activitat molt insostenible: emet CO2 i contaminants altament tòxics, i impedeix la prevenció i el reciclatge de residus (més informació al número 43 d’Opcions, pàg. 8-10). Holaluz és una marca de l’empresa catalana Clidom Energy.

• Per un motiu similar no hi hem inclòs Feníe Energía, que actua com a representant al mercat majorista de generadores fotovoltaiques, però també de generadores a partir d’incineració de residus i de cogeneració (amb combustibles fòssils).

• Acciona Green Energy: com a empresa individual és “100 % verda”, però és filial de la multinacional Acciona, que és una de les més grans constructores d’infraestructures del món, té megacentrals fotovoltaiques (i per tant perpetua la centralització energètica), etc. Estan en aquest mateix cas “filials verdes” de Cepsa o de Telefónica.

• Tampoc no hem posat al diagrama Lucera, que quan li hem demanat de quines fonts renovables concretes són les seves garanties d’origen diu que no ho saben (cosa que pot passar si entre el generador i el comercialitzador hi ha un intermediari que no preserva la traçabilitat).

• Ni tampoc PepeEnergy, una comercialitzadora creada per PepePhone, empresa que el 2016 va ser adquirida pel Grup Másmóvil, el quart operador de telefonia i internet de l’Estat espanyol. Segons explica al seu web, és propietari del cablejat per a internet que arriba a 25 milions de llars, té 4,7 milions de clients i són seves les marques Yoigo, MásMóvil, Pepephone, Llamaya i Happy Móvil. D’altra banda, PepeEnergy ens ha informat telefònicament que tota la seva electricitat és d’origen eòlic, però que no ens pot donar cap document que ho certifiqui.

Esmentem també el cas de Factor Energia, que al seu portal web proclama “Energia verda certificada. Compromesos amb la sostenibilitat”, i a l’apartat Coneix-nos hi diu “Ens preocupem per tu, pels teus i pel que ens envolta, per això a més a més, la nostra energia és verda; per contribuir al medi ambient”. Diries, doncs, que tota l’electricitat que venen és renovable. Però no és pas així: només ho és el 30 %. L’origen majoritari (43 %) són els combustibles fòssils, i un 25 % ve de centrals nuclears (xifres del 2016).

Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

CNMC: Acuerdo sobre los resultados del sistema de garantía de origen y etiquetado de la electricidad relativos a la energía producida en el año 2016.

Alternativas Económicas: “Som Energia. L’alternativa a l’oligopoli elèctric”. Extra n. 5 (dedicat a l’economia solidària), maig 2017.

juliol 2017