"Encara queda molt camí a recórrer. Si volem aconseguir una societat més justa, és necessari arribar a la desaparició de les diferències per raons de gènere. Les mobilitzacions del 8 de març han de servir per avançar en aquest camí". Article de Pere Enciso

11/03/2019

Per la desaparició de la bretxa laboral i salarial a Lleida

Aquest any, de nou, hi va haver una gran mobilització el 8 de març. Per aquest motiu, voldria comentar amb dades quantitatives com és la situació laboral i els ingressos de la dona a la província de Lleida.

A Lleida, al 2018, hi havia aproximadament 174 mil dones majors de 15 anys, representant pràcticament el cinquanta per cent (49,51%) del total de la població d’aquest interval d’edat. Un primer element diferenciador, respecte als homes, és la taxa d’activitat de les dones (percentatge de dones actives -que treballen o busquen feina- respecte a les dones majors de 15 anys). Aquesta és del 54,8%, uns 10 punts percentuals inferior a la dels homes. En conseqüència, la taxa d’ocupació de les dones (percentatge de dones ocupades respecte a les dones majors de 15 anys) és del 48,5%, també uns deu punts percentuals inferior a la dels homes.

D’acord amb la dinàmica de les taxes anteriors, es podria arribar a la conclusió que la taxa d’atur en les dones (percentatge de dones aturades respecte a les dones actives) hauria de ser inferior a la dels homes. No obstant això, no es produeix aquest cas. Al 2018, la taxa mitjana d’atur de les dones va ser de l’11,6%, quasi dos punts percentuals per sobre a la dels homes. Si es fa el càlcul simulant que la taxa d’activitat de les dones és similar a la dels homes, elles no serien 11 mil (EPA 2018), sinó 32 mil; representant una taxa d’atur del 28,5%, uns 17 punts percentuals superior a la que reflecteix l’EPA. Dit d’una altra manera, hi hauria 19 mil dones en situació d’atur encobert.

La bretxa entre dones i homes es trobava en uns 10 punts percentuals en la taxa de població activa i en la d’ocupació i, de quasi 19 punts percentuals, en la d’atur (atur real més atur encobert).

En l’àmbit dels ingressos salarials també es detecta l’existència d’una bretxa important. Al 2017 (últimes dades facilitades per l’Agència Tributària), el nombre de persones assalariades a Lleida eren 195.488, amb una mitjana d’ingressos salarials de 17.938 euros anuals. Les dones representaven el 45,2% del total de la població assalariada. La mitjana salarial de les dones va ser de 16.176 euros anuals, representant el 83,2% la mitjana salarial dels homes. De manera que, les dones cobraven un 16,8% menys que els homes. Les dones, des del 24 d’octubre, van treballar de forma gratuïta. Una altra bretxa a senyalar és que les dones a Lleida van obtenir uns ingressos salarials inferiors en un 13,6% als dels ingressos de les dones assalariades catalanes.

Al 2017, una mitjana de 17.467 dones van rebre una prestació d’atur, representant el 48,0% del total de les persones desocupades amb prestació a la província de Lleida. Les dones van aconseguir una mitjana d’ingressos de 2.678 euros anuals, un 7% inferior als ingressos dels homes i un 12,4% inferior a la mitjana d’ingressos de les dones en atur a Catalunya.

Del total d’expedients tramitats a Lleida al 2018, pel Fons de Garantia Salarial, les dones van representar el 57,1% del total. L’import de les indemnitzacions van ser de 4.942 euros, import un 20% inferior a la dels homes i, també, un 24,5% inferior a la rebuda de mitjana per les dones a Catalunya.

AL 2017, La pensió mitjana de les dones a Lleida va ser d’11.399 euros anuals representant un 24,4% menys de pensió que la mitjana dels homes i un 9,0% inferior a la mitjana de la pensió de les dones a Catalunya.

La informació quantitativa indicada, en els paràgrafs anteriors, ens permet copsar que la societat de Lleida ha de fer un important esforç per escurçar les diferències de les dones respecte als homes, però també, respecte a la mitjana de les dones a Catalunya, tant en la participació en el mercat laboral com en els ingressos salarials, de prestacions d’atur, de les indemnitzacions del Fons de Garantia Salarial i de les pensions. Encara queda molt camí a recórrer. Si volem aconseguir una societat més justa, és necessari arribar a la desaparició de les diferències per raons de gènere. Les mobilitzacions del 8 de març han de servir per avançar en aquest camí.

Pere Enciso (Professor de la Universitat de Lleida i Portaveu de Lleida Social)

juliol 2019

Assemblea mensual Coordinadora d'ONGD i aMS de Lleida:
(Dilluns 1 de juliol a les 20:00 hores a les oficines de la CoordONGDLleida (c/ Dr. Combelles, 11, baixos))

[Oferta Feina] Tèc. en Sensibilització i Comunicació per al Desenvolupament:
(Data límit per admetre sol·licituds: dijous 18 de juliol de 2019 | Enviar el Curriculum Vitae i Carta de motivació a: participa@coordinadora-ongd-lleida.cat i indicar en l’assumpte: Oferta CoordONGDLleida)

[Oferta Feina] Tèc. en Sensibilització i Comunicació per al Desenvolupament:

Joves Defensores de la Mediterrània. Xerrada debat amb activistes palestines i sahrauís.:
(Dimecres 10 dejuliol a les 21:00h al bar de les piscines de Castelldans)

[Oferta Feina] Tèc. en Sensibilització i Comunicació per al Desenvolupament:

L'Economia Social i Solidària: una mirada estratègica des del municipalisme.:
(Divendres 12 de juliol de 9:00 a 13:00 h al Viver d'Empreses de Tàrrega (Fàbrica Trepat))