“Les armes no protegeixen, destrueixen”. Aquest és el títol que la Laia Casero, la Laia Mangues i la Paula Llaveria van donar al guió del seu curtmetratge, que va resultar guanyador del concurs que la Coordinadora d’ONGD i aMS van proposar en motiu del Dia Escolar de la No Violència i la Pau.
La temàtica proposada va ser el comerç d’armes com a principal obstacle per la pau i es va convocar a instituts de la demarcació de Lleida a que hi participessin, aprofitant per reflexionar a classe sobre les terribles conseqüències de la fabricació i venda d’armament. Els guanyadors tindrien l’oportunitat de “donar vida” al seu guió i convertir-lo en una animació amb la tècnica de la rotoscòpia, amb l’acompanyament del cineasta Emilio Martí, i projectar-lo a l’Animac2021.
Van arribar propostes molt interessants però el jurat va quedar captivat per la capacitat de les alumnes de l’institut Joan Solà de Torrefarrera per portar d’una manera senzilla però directa, una temàtica com la del comerç d’armes i les seves implicacions, al seu terreny: l’institut.
Aquesta setmana han començat els tallers d’animació a l’institut, que permetran a les alumnes convertir el seu guió en un spot audiovisual d’1 minut per denunciar la falta de control en la fabricació i venda d’armament. Les alumnes han entrat de ple en el procès de producció d’una animació: primer, realitzant un storyboard del seu guió; després realitzant el rodatge de les escenes a l’institut amb el mòbil, i finalment la part més laboriosa: dibuixar a sobre la imatge gravada, fotograma a fotograma.
En el cinema, habitualment cada segon de metratge conté 24 fotogrames, és a dir que per 20 segons de curtmetratge amb la tècnica de la rotoscòpia es necessiten fer més de 400 dibuixos. Per poder realitzar tots aquests dibuixos de forma ràpida, Emilio Martí, el tallerista, ha projectat cada fotograma en una pissarra blanca, i les alumnes hi han dibuixat damunt “calcant” la imatge. Posteriorment, ha apagat el projector per fotografiar el dibuix, que s’esborra seguidament per poder dibuixar el següent fotograma. Finalment, es fa un muntatge amb els centenars de fotografies, que al reproduir-se, donen l’efecte de moviment.

Una tècnica fascinant, que permet l’experimentació i la creativitat, però que requereix pols, minuciositat i paciència. Les alumnes han gaudit molt de l’experiència i també el professorat, que afirma que el concurs ha estat una forma ben engrescadora de portar temes tan complexos com el comerç d’armes a debat a l’aula.
El resultat final del taller es projectarà a la darrera sessió presencial de l’Animac, el diumenge 28 de febrer, prèviament a la projecció de la pel·lícula Mary and Max. Per assistir a les projeccions és necessària la inscripció prèvia a través de la web del festival, per seguretat en el context sanitari actual.

El curtmetratge també s’utilitzarà en campanyes sobre el desarmament de la Coordinadora d’ONGD, i per sensibilitzar en cultura de la pau i de la no violència.
Des de la Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida estem convençuts del potencial per a l’ educació transformadora, ja que el llenguatge visual, de la creativitat, del periodisme gràfic, de l’animació, ens connecta molt més amb la nostra sensibilitat.
Per aquest motiu a la Coordi apostem per activitats com Humoràlia, una crida internacional de dibuixants i artistes gràfics per il·lustrar una temàtica vinculada amb els Drets Humans, que realitzem bienalment. L’exposició amb les obres seleccionades circula per centres educatius i espais expositius i s’acompanya amb activitats i xerrades per sensibilitzar sobre la temàtica concreta (els drets de les dones en l’edició 2019, les migracions forçades l’edició de 2017. La propera edició tindrà lloc a finals del 2021).
El cinema i sobretot l’animació són també poderoses eines de transformació social. Aquest poder i la voluntat d’unir esforços per educar en la cultura de la pau han portat a la Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida i a l’Animac a teixir xarxa i a col·laborar per portar la màgia de l’animació i la lluita per la defensa dels drets humans a les aules, i a les pantalles.