Els centres educatius de Lleida participen aquest dilluns en una acció col·lectiva per celebrar el Dia Escolar de la No Violència i la Pau (DENIP) per convertir-se, un any més, en els protagonistes de la cultura de la pau. Per reivindicar la Comunicació No Violenta, com a eina de construcció de pau i condemnar l’assetjament escolar, enguany s’ha fet una instal·lació artística col·lectiva a Ricard Viñes, Camps Elisis i Parc de l’Aigua.
L’acció col·lectiva s’ha fet de manera simultània, als tres espais públics, per reflexionar sobre la comunicació i com afecta a l’empatia i la convivència. La temàtica gira entorn a la Comunicació No Violenta com a eina de resolució de conflictes, però també de prevenció, retornant el valor als conceptes d’empatia, compassió, diàleg, entesa, escolta activa, responsabilitat i respecte. Es vol remarcar la importància de construir, també a partir del llenguatge, societats més pacífiques.
En aquesta acció col·lectiva han participat més de 600 alumnes dels centres escolars de Joan Oró, Ronda, Josep Lladonosa, Sant Jaume les Heures, Maria Rúbies, Joc de la Bola, Príncep de Viana, Parc de l’Aigua, Països Catalans, Camps Elisis, Escola Riu Segre i El Carme. Altres centres també replicaran l’acció als seus patis escolars.
La Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Lleida, el Pla Educatiu d’Entorn (PEE) i el suport del Centre d’Art La Panera, han impulsat la proposta educativa amb l’objectiu que el DENIP surti al carrer. És una mostra més que Lleida és pionera en el treball en xarxa entre agents per aconseguir una ciutat Educadora. De fet, la proposta consta de diverses activitats i va més enllà de la commemoració d’avui i es treballa transversalment la cooperació i la solidaritat en projectes com aquest en el marc de l’Educació per la Transformació Social.
Els representants del Centre d’Art La Panera, membres d’UNESCO Lleida, del Pla Educatiu d’Entorn i el col·lectiu Aturem Les guerres han estat en aquesta activitat, en què es pretén fer un exercici de consciència, d’incidència i de reivindicació de la pau, a partir del treball en xarxa entre entitats, escoles i administració. I això, utilitzant eines com l’art, l’animació i les arts escèniques.