Com combatre el racisme des de l’educació, en un cicle de xerrades a la UdL

"El racisme no neix, s'aprèn". FOTO: Risingthermals (CC BY-NC-ND 2.0)
'I tu per què ets racista?' podrà seguir-se presencialment i virtualment

N’hi ha prou en parlar d’escola intercultural per a què sigui una realitat? Tenim formació suficient per tenir una praxi antiracista a l’escola i als instituts? La comunitat educativa està suficientment capacitada i enfortida per a desenvolupar una docència i acompanyament antiracista? En el currículum escolar es contempla el coneixement i la cultura de la diversitat ètnica i cultural de la infància i l’adolescència del nostre territori?
Aquestes són algunes de les preguntes a les quals vol donar resposta el cicle de xerrades I tu, per què ets racista? organitzat per l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE), el grup ICE en Gestions Creatives, la Unitat de Desenvolupament i Cooperació de la UdL, la Coordinadora d’ONGD i altres Moviments Solidaris de Lleida, el sindicat CGT-Lleida, i el col·lectiu Mares Contra el Racisme, i que comença el proper 21 d’octubre.
Seran un total de sis sessions des de l’octubre i fins al març, que podran seguir-se presencialment des de la Sala de juntes de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL -amb aforament limitat i distàncies de seguretat- i també en directe per internet.
“Estan pensades per posar el sistema educatiu i el personal docent davant el mirall de la seua praxi, ja que l’antigitanisme, la islamofòbia, el racisme i el masclisme són ideologies que travessen l’Estat, la societat i també l’escola, que malauradament no escapa a transmetre i reproduir aquestes desigualtats i violències”.
El curs serà impartit per persones expertes de diferents col·lectius minoritzats que des de diferents àmbits professionals analitzaran la institució i la praxis educativa, amb l’objectiu de generar debat i impulsar canvis.
Així, el cicle s’inicia amb una xerrada sobre el Protocol de prevenció, detecció i intervenció de processos de radicalització islamista (PRODERAI), posat en marxa al 2016 per la Generalitat als centres educatius i que ha estat criticat per professorat i famílies pels seus indicadors de risc que estigmatitzen i criminalitzen la comunitat musulmana. La conferència anirà a càrrec de Cheima El Jebary Amisnaou, treballadora social, membre i coordinadora de l’associació Joventut Multicultural Musulmana.
L’antigitanisme a l’escola l’abordarà, el 4 de novembre, la professora de la Universitat d’Alcalà d’Henares i membre de Camelamos Roma Standing Conference Spain, Araceli Cañadas; mentre que Cristina Zhang Yu, membre del col·lectiu Catàrsia d’asiàticdescendents, parlarà el 18 de novembre sobre les anomenades ‘escoles interculturals’ i la seua la reproducció del racisme, tot centrant-se en l’estudiantat i el professorat asiàtic.
El procés creatiu del ‘fotollibre’ Y tu ¿por qué eres negro, de Rubén H. Bermúdez, serà el fil conductor de la conferència del 2 de desembre, que anirà a càrrec del propi autor. Bermúdez, fotògraf, docent i cofundador de l’Espacio Afroconciencia, explicarà aquest projecte que, partint d’un relat autobiogràfic, narra amb imatges, converses i símbols, la societat vista des de la negritud.
Maria Ngolong i Adrián Ponce, membres de l’Espacio del Inmigrante, seran les ponents de la sessió del 17 de febrer. Ambdós militants parlaran de l’Escoleta antiracista, un projecte per lluitar contra el racisme a les escoles que posa al centre del discurs les persones racialitzades i migrades. Es tracta de trencar estereotips i que les persones blanques nascudes aquí puguin entendre com se senten les persones migrants i racialitzades mitjançant les seues pròpies vivències o emprant jocs i contes.
El cicle el clourà el proper 3 de març, Desirée Bela–Lobedde, que reflexionarà sobre l’activisme estètic com a forma de resistència. Aquesta l’escriptora, columnista i activista afrofeminista, reivindica l’apoderament de les dones afro a través de la seua imatge personal per trencar els canons blancs de bellesa que violenten els seus cossos.

Butlletí electrònic

Rep tota l’actualitat i informació d’interès directament a la teva bústia de correu electrònic. Periòdicament rebràs un altre punt de vista sobre la realitat social que vivim totes i tots.

Responsable del tractament: COORDINADORA DE ONGD I ALTRES MOVIMENTS SOLIDARIS DE LLEIDA Finalitat del tractament: Mantenir una relació amb l’Usuari i enviar el butlletí de notícies. Legitimació del tractament: Consentiment de l’interessat/da. Conservació de les dades: Es conservaran durant el temps que hi hagi un interès mutu o durant el temps que sigui necessari per al compliment d’obligacions legals. Destinataris: COORDINADORA DE ONGD I ALTRES MOVIMENTS SOLIDARIS DE LLEIDA i prestadors de serveis o col·laboradors. Drets: Dret a retirar el consentiment en qualsevol moment. Dret d’accés, rectificació, portabilitat i supressió de les seves dades i de la limitació o oposició al seu tractament. Dades de contacte per exercir els teus drets: participa@coordinadora-ongd-lleida.cat Informació addicional: Podeu trobar més informació a la nostra Política de Privacitat.

La Coordinadora

La Coordinadora és una agrupació que reuneix entitats conegudes com a ONGD i altres Moviments Solidaris presents a Lleida que treballen en cooperació i solidaritat internacional amb les persones i pobles empobrits del planeta, i que expressen el desig i la voluntat de promoure l’acció conjunta de cara als objectius que els són comuns.

AMB EL SUPORT

I LA COL·LABORACÓ

Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida