Bases reguladores específiques de la línia de suport a projectes de desenvolupament.
Cal que els projectes objecte de subvenció:
a) S'adrecin a complir com a mínim una de les prioritats establertes en els set (7) objectius estratègics de desenvolupament, sota l'EGiBDH, establerts al Pla director.
b) Es duguin a terme a països receptors d'AOD. Aquest requisit s'exceptua en cas de projectes d'assistència a persones refugiades i a zones i col·lectius especialment vulnerables.
c) Incloguin l'articulació de la línia estratègica d'educació per al desenvolupament per tal de contribuir a generar processos d'empoderament i canvi social per a la plena realització dels drets humans i la generació d'una ciutadania activa, responsable i compromesa amb la justícia i l'equitat. Aquesta convergència ha de permetre potenciar la comunicació i la retroalimentació entre les línies estratègiques (desenvolupament i educació per al desenvolupament) i, per tant, ampliar la qualitat i el caràcter transformador de la cooperació catalana.
Així mateix, cal que incorporin actuacions d'un mínim d'una (1) de les dimensions de l'educació per al desenvolupament (sensibilització, educació i formació, recerca, i mobilització i incidència). Les actuacions han d'anar adreçades a titulars de drets i/o responsabilitats i/o obligacions a Catalunya i/o en espais d'incidència a escala internacional i en què es vinculin els fenòmens locals amb els globals. Es considera incompliment del requisit i, per tant, no esmenable, que les actuacions d'educació per al desenvolupament tinguin lloc en el país o la zona d'intervenció del projecte de desenvolupament.
Les esmentades actuacions d'educació per al desenvolupament han de comprendre un mínim del 15% del total de l'import de la subvenció sol·licitada a l'ACCD. En cas de discrepància entre el percentatge indicat en la sol·licitud de subvenció i el percentatge indicat en el pressupost, prevaldrà el percentatge declarat en el pressupost.
d) Es realitzin mitjançant una o més entitats sòcies locals amb seu social o delegació permanent als països o territoris on es desenvolupi el projecte, ja sigui institucional o una entitat sense ànim de lucre. S'exceptuarà el requisit conforme l'entitat sòcia local ha de pertànyer als països o territoris on es desenvolupi el projecte en aquells casos de països en què hi ha prohibició de llibertat d'associació o altres limitacions substantives dels drets fonamentals que obliguin les entitats a impulsar les actuacions fora dels països en què té lloc la problemàtica. També s'exceptuarà en el supòsit de xarxes d'entitats en què la seu social no coincideix amb el país en el qual es desenvolupa el projecte, tot i que sí que s'han de complir els requisits que alguna de les entitats de la xarxa tingui seu o delegació permanent al país o països en què s'implementa el projecte i que l'entitat participi en l'execució.
e) Tinguin la durada prevista en la base 5.1 d'aquest annex. En cas de discrepància entre la durada del projecte indicada a la sol·licitud de subvenció, en el cronograma i en el pressupost, prevaldrà la durada establerta en el cronograma.
f) Sol·licitin una quantia de subvenció a l'ACCD (per projecte presentat a títol individual) entre un mínim de 100.000 euros i un màxim de 250.000 euros, i que la quantia sol·licitada de subvencionar a l'ACCD per projecte presentat en agrupació d'entitats estigui compresa entre un mínim de 200.000 euros i un màxim de 450.000 euros. En cas de discrepància entre la quantitat indicada en la sol·licitud de subvenció i la quantitat indicada en el pressupost, prevaldrà la quantitat declarada en el pressupost.
Bases reguladores específiques de la línia de suport a projectes d'educació per al desenvolupament (EpD).
a) S'adrecin com a mínim a una de les prioritats de l'objectiu estratègic 2, desplegar els eixos temàtics de les actuacions d'EpD del Pla director, que són les següents:
Prioritats:
– Promoure una ciutadania crítica i compromesa en la defensa dels drets humans per a la construcció d'una societat més justa.
– Promoure una ciutadania compromesa amb la justícia de gènere i activa en la defensa de la diversitat sexual i de gènere.
– Promoure una ciutadania respectuosa i corresponsable amb la conservació i millora del medi ambient, el territori i la natura.
– Fomentar la cultura de la pau i la no-violència per promoure una ciutadania compromesa en la defensa de la seguretat humana i dels drets humans, i a favor de la prevenció de totes les formes d'extremismes violents.
– Promoure una ciutadania oberta, crítica i responsable en la construcció de societats interculturals basades en la justícia, la convivència i la inclusió social des de la mirada de la interculturalitat crítica, concebuda com un projecte polític de descolonització, transformació i creació d'una societat nova. En aquest sentit, cal tenir en compte l'important paper de les entitats creades per les persones migrants que tenen la voluntat de contribuir a la millora de les condicions de vida en els seus països i que visualitzen la diversitat cultural i de procedència de les persones que viuen a Catalunya.
– Promoure una ciutadania conscient, crítica i mobilitzada al voltant de les causes estructurals que originen les desigualtats, tant a escala local com global.
– Promoure l'esport i la cultura, pel seu potencial transformador i educador d'una ciutadania crítica.
Aquestes prioritats es poden portar a terme d'acord amb les metodologies i els actors previstos en els objectius estratègics 1, 3 i 4 de les actuacions d'EpD establertes en el Pla director.
b) Incloguin actuacions a Catalunya de ressò local, nacional i/o internacional.
c) Treballin com a mínim una de les quatre dimensions següents:
c.1) Sensibilització: són accions inicials i a curt termini que permeten despertar la consciència crítica i les pràctiques solidàries de la ciutadania i fan visibles els efectes de les desigualtats i les vulneracions de drets. Són el punt de partida per avançar en un procés d'anàlisi profunda, crític, compromès i transformador de les desigualtats existents i les vulneracions de drets al món (localment i globalment), així com de les causes que les provoquen.
c.2) Educació i formació: són processos a mitjà-llarg termini per a l'enfortiment de capacitats pel que fa a continguts conceptuals, habilitats i valors, orientats a la materialització dels drets humans i l'assoliment de la igualtat real i efectiva de dones i homes. Aquests continguts han de permetre aprofundir el coneixement de les causes i les conseqüències de les vulneracions de drets i desigualtats nord-sud globals, i les propostes de transformació d'aquestes.
c.3) Recerca: són accions que s'orienten a l'anàlisi en profunditat de les causes estructurals que provoquen la vulneració de drets i les desigualtats nord-sud globals i de gènere. És un àmbit clau per generar coneixement i promoure la innovació.
c.4) Mobilització i incidència: són estratègies que tenen en compte el conjunt d'accions d'informació, interlocució, pressió i/o denúncia dirigides a transformar l'agenda de les polítiques públiques o dels espais de presa de decisions dels col·lectius més exclosos, dels principis, els objectius i les prioritats del desenvolupament humà sostenible i equitatiu i dels drets humans.
d) Sol·licitin una quantia de subvenció a l'ACCD (per projecte presentat a títol individual) entre un mínim de 60.000 euros i un màxim de 200.000 euros, i que la quantia sol·licitada de subvencionar a l'ACCD per projecte presentat en agrupació d'entitats estigui compresa entre un mínim de 100.000 euros i un màxim de 350.000 euros. En cas de discrepància entre la quantitat indicada en la sol·licitud de subvenció i la quantitat indicada en el pressupost, prevaldrà la quantitat declarada en el pressupost.