1. Despeses directes.
a) Remuneració de personal assalariat a Catalunya: despeses retributives corresponents a les persones que tinguin una relació laboral contractual, total o parcial, amb l'entitat beneficiària i estiguin vinculades directament al desenvolupament del projecte en la part subvencionada per l'ACCD. Les despeses d'aquest apartat només es poden imputar, com a màxim, en la part proporcional al temps d'execució del projecte subvencionat per l'ACCD.
S'inclouen en aquest apartat: salari base (incloses les pagues extres, siguin o no prorratejades, i els complements vinculats a l'antiguitat), assegurances socials i altres assegurances subscrites a nom del personal. També són elegibles, si escau, les despeses relatives a la finalització del contracte i quitances.
També són elegibles l'IRPF i la seguretat social de l'Estat, que s'inclouen dins del cost laboral dels treballadors i per tant formen part del seu salari brut, així com les quotes patronals que els siguin d'aplicació.
S'exclouen d'aquest apartat, és a dir, no són despeses elegibles, els complements salarials, entesos com els complements vinculats a les circumstàncies personals de la persona treballadora, a l'acompliment de la seva tasca, a la situació de l'entitat, així com tampoc s'hi inclouen els complements extrasalarials, entesos com les quantitats que s'abonen al personal i que no tenen una relació directa amb la feina que aquest fa, sinó que tenen com a objectiu compensar les despeses a les quals ha hagut de fer front com a conseqüència del desenvolupament de l'activitat laboral.
Només es pot imputar a l'ACCD l'import del salari brut mensual comprès entre el salari mínim interprofessional (a Espanya i en l'any de la convocatòria) i fins a un màxim de 3.500 euros bruts mensuals, distribuït o prorratejat en 14 pagues.
En cap cas es poden imputar a la subvenció de l'ACCD despeses originades per les persones membres de les juntes directives o dels consells de direcció de les entitats beneficiàries.
b) Despeses corrents de béns i serveis
b.1) Lloguers: despeses derivades de l'arrendament d'elements de transport, de béns mobles (inclou lloguers d'equips audiovisuals, de so i similars) i immobles, terrenys, etc.
En el cas dels béns immobles, s'inclouen les despeses del lloguer dels espais directament relacionats amb l'execució del projecte.
No s'inclouen les despeses del lloguer de l'entitat beneficiària, que, no obstant això, es poden considerar despeses indirectes.
b.2) Manteniment, conservació i reparació:
En aquesta tipologia de despesa s'imputaran les despeses corresponents a la conservació i reparació d'infraestructures, edificis i locals, maquinària de transport, reparacions d'equips informàtics, telefònics i altre immobilitzat material, realitzada amb mitjans propis o amb contractes amb empreses externes directament relacionats amb l'execució del projecte, excepte si s'inclou dins la quota concertada en un contracte de lloguer en concepte de prestació de serveis, i sempre que la despesa realitzada no afegeixi un valor més elevat al bé, ja que aleshores aquesta despesa es consideraria bé inventariable (vegeu l'apartat d) d'aquesta base, Despeses inventariables).
No s'inclouen les despeses de manteniment, conservació i reparació generals i no lligades a la intervenció de l'entitat beneficiària.
b.3) Material ordinari no inventariable: despeses derivades de l'adquisició de material fungible o no inventariable.
Quan l'import de la despesa subvencionable sigui igual o superior al llindar de contractes menors (IVA exclòs) cal que seguir les regles previstes en la base 10.2 d'aquest annex.
b.4) Subministraments: despeses de subministrament de béns i serveis directament lligats a l'execució del projecte i no considerats despeses indirectes. Cal que seguir les regles previstes en la base 10.2 d'aquest annex quan l'import de la despesa subvencionable sigui igual o superior al llindar de contractes menors (IVA exclòs).
b.5) Comunicacions, despeses postals i missatgeria: despeses per correspondència postal, missatgeria o qualsevol altre tipus de comunicació i enllaç lligades a l'execució del projecte.
Són despeses elegibles les quotes que l'entitat beneficiària ha de pagar en el marc de les federacions, xarxes o associacions de les quals s'és membre.
b.6) Reunions, conferències i formació: despeses d'organització i celebració de conferències, assemblees, congressos, simposis, convencions i reunions anàlogues, així com les despeses derivades de l'organització de seminaris i cursos. En aquest punt es poden incloure les despeses de lloguer de sales, personal de suport logístic, menjar per als assistents, despeses de transport, hostatge i altres que no puguin ser imputades al concepte de dietes, locomocions i trasllats (punt b.10).
Cal seguir les regles previstes en la base 10.2 d'aquest annex quan l'import de la despesa subvencionable sigui igual o superior al llindar de contractes menors (IVA exclòs).
b.7) Publicitat i difusió: despeses de divulgació, d'activitats de promoció, propaganda i publicitat encaminades a informar sobre el projecte.
Cal seguir les regles previstes en la base 10.2 d'aquest annex quan l'import de la despesa subvencionable sigui igual o superior al llindar de contractes menors (IVA exclòs).
b.8) Publicacions: despeses ocasionades per l'edició i distribució de les publicacions. Cal seguir les regles previstes en la base 10.2 d'aquest annex quan l'import de la despesa subvencionable sigui igual o superior al llindar de contractes menors (IVA exclòs).
b.9) Estudis i treballs tècnics:
-a) Estudis: despeses derivades d'encàrrecs a empreses especialitzades o professionals independents o experts que impliquin l'entrega del resultat d'aquest estudi per escrit o per un altre mitjà audiovisual equivalent.
-b)Treballs tècnics: despeses derivades de treballs que impliquin uns coneixements específics sobre una matèria o siguin conseqüència de l'exercici d'una especialitat laboral tècnica de qualsevol naturalesa, sempre que estigui relacionada amb l'objecte del projecte subvencionat i no pugui imputar-se al concepte d'adquisició i/o inversió, però que no estigui condicionat a l'entrega per escrit, o per un altre mitjà audiovisual, de cap resultat de l'execució d'aquesta despesa.
No són elegibles com a despeses de treballs tècnics les despeses que l'entitat contracti amb terceres persones, entitats i/o empreses per aquest mitjà per dur a terme la coordinació, suport i assistències genèriques al llarg del projecte, que han de ser formalitzades mitjançant un contracte laboral.
Tant pel que fa a estudis com treballs tècnics, quan l'entitat beneficiària no disposi entre el seu personal d'aquesta expertesa específica i/o tècnica, la contractació de les persones executores dels estudis i/o treballs tècnics s'ha d'efectuar d'acord amb les regles previstes en la base 10.2 d'aquest annex quan l'import de la despesa subvencionable sigui igual o superior al llindar de contractes menors (IVA exclòs).
b.9.1) Despeses derivades de la contractació dels serveis per elaborar una avaluació externa o mixta del projecte per a aquells projectes que sol·liciten subvenció, prioritzant la generació d'aprenentatges. Es pot preveure una avaluació d'aquestes característiques i la despesa podrà anar a càrrec de la subvenció de l'ACCD.
Cal seguir les regles previstes en la base 10.2 d'aquest annex quan l'import de la despesa subvencionable sigui igual o superior al llindar de contractes menors (IVA exclòs).
b.9.2) Altres treballs tècnics: altres treballs sense cabuda en l'apartat b.9.1), com ara l'atorgament de poders notarials, serveis de notícies, revelat de fotografies, contractes d'instal·lacions de serveis, traduccions, etc.
Cal seguir les regles previstes en la base 10.2 d'aquest annex quan l'import de la despesa subvencionable sigui igual o superior al llindar de contractes menors (IVA exclòs).
b.10) Dietes, locomoció i trasllats: despeses que inclouen les compensacions econòmiques per manutenció i desplaçament. Només són elegibles si prèviament hi ha una relació contractual laboral entre la persona treballadora que genera les despeses i l'entitat beneficiària. Les quantitats màximes a admetre a càrrec de la subvenció seran les fixades pel Decret 138/2008, de 8 de juliol, d'indemnitzacions per raó del servei, o la normativa vigent en el moment de generar la despesa. Així mateix, i en relació amb les despeses de taxis, exclusivament s'admetran als supòsits permesos per l'esmentat Decret.
c) Despeses financeres: s'admetran les despeses derivades de serveis bancaris que l'entitat bancària estableixi amb les entitats beneficiàries receptores de la subvenció de l'ACCD a l'hora de fer la gestió de pagaments i/o cobraments vinculats a l'execució del projecte subvencionat. També són elegibles les despeses financeres vinculades a la sol·licitud de préstecs i interessos, despeses d'emissió, modificació i/o cancel·lació de préstecs que estiguin associades a la realització d'una despesa inventariable.
d) Despeses de suport legal: són les despeses d'assessoria jurídica, despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques. Cal que estiguin directament relacionades amb el projecte i que siguin indispensables per a la preparació o l'execució adequada d'aquest.
e) Els béns inventariables (capítol VII del pressupost de l'ACCD) són els actius tangibles i intangibles, mobles i immobles, que l'entitat adquireix per a l'execució del projecte, han de tenir una vida útil superior a un any i, a més, l'import unitari per bé (per exemple, un telèfon mòbil) o per al conjunt de béns de la mateixa tipologia (per exemple, mobles d'oficina) ha de ser superior a 300 euros, IVA inclòs (ambdós requisits alhora).
No s'admet el fraccionament en la compra dels béns inventariables amb la finalitat de disminuir la quantia ni d'eludir els requisits establerts per a aquesta tipologia de despesa.
Exemples de béns inventariables: la preparació de la localització on s'instal·larà el bé, maquinària, instal·lacions tècniques, mobiliari, ordinadors, programes informàtics, gravadores de veu, càmeres fotogràfiques, telefonia i dispositius de comunicació, instruments musicals, equipaments esportius, fons bibliogràfic i documental, etc.
També tenen la consideració de béns inventariables la creació i millora dels continguts del lloc web i xarxes socials, llicències de plataformes virtuals, drets d'autor, creació de bases de dades, creació d'aules virtuals en un web ja existent, etc. No té la consideració d'inventariable, però, el manteniment d'aquests elements, sempre que, i a judici motivat de l'entitat sol·licitant, no hi hagi una millora o valor afegit del bé inventariable.
S'ha d'afegir al cost del bé inventariable qualsevol desemborsament econòmic que es faci amb posterioritat a la compra sempre que se'n derivi un rendiment econòmic o valor afegit futur o potencial. Per exemple: modificació del bé per ampliar-ne la vida útil o incrementar-ne la capacitat productiva, actualització dels components tecnològics que millorin el rendiment o la qualitat dels productes o serveis que s'obtenen, com ara: despeses de recerca i desenvolupament, propietat industrial i intel·lectual (per exemple, patents), aplicacions informàtiques (programari, llocs web), etc.
El valor dels béns inventariables que s'ha de consignar en la sol·licitud de subvenció de l'ACCD es calcula d'acord amb el preu de compra, incloses les taxes i els impostos indirectes no recuperables, així com qualsevol cost directament relacionat amb la compra o la posada en marxa d'aquest bé. S'ha de deduir d'aquest valor qualsevol rebaixa o descompte que s'hagi obtingut en la compra.
Per contra, es consideren despesa corrent (capítol IV del pressupost de l'ACCD) i, per tant, un bé no inventariable, els béns mobles el preu unitari dels quals sigui igual o inferior a 300 euros, IVA inclòs, i que alhora tinguin una vida útil inferior a un any (ambdós requisits alhora).
Les despeses corresponents a la compra de béns inventariables són elegibles sempre que la llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya vigent a l'hora de publicar-se la convocatòria permeti a l'ACCD obligar despeses a càrrec del capítol VII del pressupost i es consigni l'esmentada aplicació pressupostària en la convocatòria corresponent.
L'import màxim admès és d'un 10% sobre el total de la subvenció sol·licitada a l'ACCD.
Quan l'import de la despesa subvencionable sigui igual o superior al llindar per a contractes menors (IVA exclòs) en el cas d'una obra, cal que seguir les regles previstes en la base 10.2 d'aquest annex.
f) Imprevistos: s'admet un màxim del 10% de l'import de subvenció sol·licitat a l'ACCD. En cap cas poden generar despeses els béns inventariables.
2. Despeses indirectes: es consideren despeses indirectes les despeses administratives i/o de funcionament de l'entitat beneficiària associades a l'administració del projecte; és a dir, la part proporcional de les despeses generals i administratives de l'entitat beneficiària que, sense ser directament imputables a una activitat concreta del projecte subvencionat, són necessàries per dur-lo a terme, per exemple: despeses de manteniment de la mateixa entitat (energia elèctrica, gas, aigua, telèfon, lloguer, neteja, etc.), seguretat, manteniment de l'edifici en general, o despeses de treballadors/ores que es dediquen de manera indirecta al projecte ( personal de comunicació, informàtic, etc.).
No són elegibles les despeses de dietes/allotjaments/desplaçaments, que s'han d'incloure en l'apartat corresponent de les despeses directes.
Aquestes despeses han d'imputar-se en la part proporcional que correspongui, d'acord amb principis i normes de comptabilitat i sempre que s'hagin efectuat en el període d'execució del projecte.
El mètode del càlcul ha de ser el mateix tant en la sol·licitud de la subvenció com en la justificació. En cas de discrepància entre els sistemes de càlcul, l'ACCD pot sol·licitar a l'entitat beneficiària, tant en l'informe de seguiment com en l'informe final, els aclariments corresponents.
Les despeses indirectes imputades a l'activitat subvencionada són de fins a un 15% de l'import sol·licitat de subvencionar a l'ACCD. La justificació s'acredita mitjançant l'aportació dels justificants de les despeses i del mètode de càlcul aplicat per a la imputació a la subvenció, de manera que l'explicació aportada reflecteixi totes les dades que permetin verificar com s'ha establert el percentatge o la quantitat imputada.
En cas que l'entitat no disposi d'un mètode de càlcul, l'ACCD proposa el següent:
a
Despeses indirectes projecte = ––––––––––––– * c
b
a) Despeses administratives i/o de funcionament generades a la seu social de l'entitat corresponents a l'últim exercici tancat.
b) Nombre total d'hores de treball de tots els/les treballadors/ores de la seu social de l'entitat corresponents a l'últim exercici tancat.
c) Nombre total d'hores de treball dedicades al projecte per part del personal de la seu de l'entitat durant tot el període d'execució del projecte, sempre que la despesa generada per aquestes hores no es trobi inclosa en l'apartat 8.2.1.a) de l'annex.
L'entitat beneficiària és la responsable de la veracitat i exactitud de les despeses generals imputades, així com del criteri de càlcul emprat. També és responsable de conservar els registres i la documentació justificativa (tant d'execució com de pagament, que tinguin relació amb el projecte i que ha de ser verificable) que corrobori les despeses imputades i els càlculs realitzats.
8.3 No són despeses subvencionables els interessos deutors dels comptes bancaris; els interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals, ni les despeses de procediments judicials.
Tampoc ho són les despeses vinculades a funcions de representació i protocol·làries relacionades amb el projecte subvencionat, com ara les despeses d'àpats, alcohol, tabac, recepcions, entrades a espectacles, obsequis i altres d'anàlogues