Hem de combatre les clavegueres de l’Estat… sense corporativismes

Comunicat del Grup de Periodistes Ramon Barnils davant la col·laboració d’alguns mitjans i informadors amb les clavegueres de l’Estat espanyol

Fa temps que és prou coneguda la col·laboració activa de periodistes i mitjans amb les clavegueres de l’Estat difonent informacions que sabien que eren falses i que ni tan sols s’havien contrastat. Des del Grup de Periodistes Ramon Barnils denunciem un cop més aquestes pràctiques, que van clarament en contra del codi deontològic, suposen una greu vulneració del dret a una informació veraç de la ciutadania i posen en perill la salut democràtica.

L’última filtració de les gravacions de l’excomissari Villarejo implica aquesta vegada el periodista i directiu de La Sexta, Antonio Garcia Ferreras, que presenta el programa Al rojo vivo d’aquest mitjà. Estem davant d’un cas, per tant, amb més repercussió mediàtica perquè evidencia que la connivència entre clavegueres de l’Estat i periodisme no té a veure només amb els mitjans vinculats amb l’extrema dreta.

La relació entre alguns mitjans i periodistes i el deep state la coneixem de sobres des de fa dècades. No és cap novetat. Entitats socials i els moviments independentistes català i basc fa molt que la denuncien. Alguns mitjans –pocs, fins no fa gaire– també han fet l’esforç de posar-la en evidència. Però alguns se n’adonen ara i posen el crit al cel pel que consideren que és un atac al sistema democràtic espanyol. Potser per això els que callaven quan les vulneracions no els tocaven ara ho lamenten.

Que falta una neteja profunda dels aparells de l’Estat espanyol que mai s’ha volgut afrontar no és cap novetat. Però potser alguns han descobert aquest cap de setmana que les clavegueres també han infectat el periodisme, i que també cal fer-hi neteja.

En un moment en què els mitjans tradicionals estan cada cop més allunyats de la ciutadania i la seva realitat, practiquen un activisme polític allunyat dels cànons del periodisme i veuen qüestionada la seva condició de prescriptors, notícies com aquesta fan aquesta bretxa cada vegada més gran. Cal treballar per recuperar la confiança de la societat amb el periodisme i cal fer-ho des de la denúncia activa de les males pràctiques professionals. El corporativisme no ens farà més forts i pot ser tan destructiu com la generalització i la crítica gratuïta.

Perquè cal més periodisme, sí, però del que es compromet amb la ciutadania i fiscalitza el poder, no del que li fa d’altaveu.

Publicat a la web del Grup de periodistes Ramon Barnils

Butlletí electrònic

Rep tota l’actualitat i informació d’interès directament a la teva bústia de correu electrònic. Periòdicament rebràs un altre punt de vista sobre la realitat social que vivim totes i tots.

Responsable del tractament: COORDINADORA DE ONGD I ALTRES MOVIMENTS SOLIDARIS DE LLEIDA Finalitat del tractament: Mantenir una relació amb l’Usuari i enviar el butlletí de notícies. Legitimació del tractament: Consentiment de l’interessat/da. Conservació de les dades: Es conservaran durant el temps que hi hagi un interès mutu o durant el temps que sigui necessari per al compliment d’obligacions legals. Destinataris: COORDINADORA DE ONGD I ALTRES MOVIMENTS SOLIDARIS DE LLEIDA i prestadors de serveis o col·laboradors. Drets: Dret a retirar el consentiment en qualsevol moment. Dret d’accés, rectificació, portabilitat i supressió de les seves dades i de la limitació o oposició al seu tractament. Dades de contacte per exercir els teus drets: participa@coordinadora-ongd-lleida.cat Informació addicional: Podeu trobar més informació a la nostra Política de Privacitat.

La Coordinadora

La Coordinadora és una agrupació que reuneix entitats conegudes com a ONGD i altres Moviments Solidaris presents a Lleida que treballen en cooperació i solidaritat internacional amb les persones i pobles empobrits del planeta, i que expressen el desig i la voluntat de promoure l’acció conjunta de cara als objectius que els són comuns.

AMB EL SUPORT

I LA COL·LABORACÓ

Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida

By midgard