‘Ni mel ni Estat. Gana de Justícia’ ens apropa a la lluita pels drets humans a Mèxic, en un context especialment cruent per les dones i els pobles indígenes. L’any 2020 un total de 3.752 dones van ser assassinades i només el 26% dels casos es van investigar com a feminicidi. Les violacions als drets humans es produeixen de forma generalitzada contra la població indígena. Especialment greu són les denúncies per la vulneració a l’accés a la justícia i als drets dels pobles indígenes, a més de la discriminació i racisme dels quals són víctimes.
Susana de la Cruz Ruíz és una dona tzotsil originària de Sant Cristòbal de les Cases, Chiapas, Mèxic. Es va fer defensora de drets humans i drets dels pobles indígenes a l’any 2007, rere la tortura i empresonament del seu germà, privat arbitràriament de llibertat durant 13 anys. Des del 2007, la defensora mexicana treballa per la llibertat de persones indígenes injustament empresonades i en visibilitzar les violacions dels drets humans i discriminació que pateixen els pobles originaris de Mèxic, amb especial atenció als desplaçaments forçats. En aquesta lluita va formar el Colectivo de Familiares de Presos en Lucha, ha participat en el Grupo de Trabajo No Estamos Todxs i col·labora activament amb el Centre de Drets Humans Frayba. A Catalunya l’acompanya l’entitat Taula per Mèxic. Actualment acompanya als presos Abraham López Montejo, Germán López Montejo, Adrián Gómez Jiménez, que es troben al Centre de Reinserció Social per a Sentenciats –CERSS 5 de Sant Cristòbal, i a Marcelino Ruíz Gómez i Baldemar Gómez Hernández, empresonats al CERSS 10 de Comitan de Dominguez, els quals s’han organitzat com a col·lectiu per a lluitar per la seva llibertat. El passat 15 de març de 2019 el grup començà una vaga de fam que durà 135 dies per a evidenciar les greus violacions als drets humans de les que eren víctimes, com tortura, mancances en el procés judicial, manca de traductors, defensa inadequada, endarreriments injustificats i la negació a l’accés a la justícia, amb les següents demandes:
-La revisió dels expedients per documentar les faltes al degut procés, les irregularitats i les vulneracions de drets humans.
-La investigació clara i eficaç de la tortura.
-La llibertat immediata i incondicional.
A dia d’avui les seves exigències segueixen sent les mateixes.
La Susana és una de les defensores acollides a l’edició actual del Programa Català de Defensors i Defensores de Drets Humans de la Generalitat de Catalunya. La protecció i el suport a les defensores de drets humans és una prioritat del Govern de Catalunya. El Programa Català de Protecció a Defensors i Defensores dels Drets Humans ofereix acollida i atenció integral a persones defensores que vegin amenaçada la seva vida o integritat per raó de l’activitat de defensa dels drets humans que realitzen en el seu país d’origen. El programa està gestionat per la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat.
Agència Catalana de Cooperació al Desevolupament