Objecció Fiscal a la Despesa Militar: per la reivindicació de la seguretat humana

Entitats antimilitaristes i de cultura de la pau de tot el país promouen un manifest per reivindicar la seguretat humana i la reducció de la despesa militar.

El pressupost militar espanyol supera avui en dia els 20mil milions d’euros (entre despeses explícites del ministeri de Defensa i partides camuflades en altres ministeris i institucions) i ens ha arrossegat a un deute il·legítim per adquisició de programes especials d’armes (PEA) que ascendeix a més de 43.000 milions d’euros, i no para de créixer.

Durant els últims dos anys, amb un sistema sanitari debilitat després d’anys de retallades, hem hagut d’afrontar una pandèmia, davant la qual, tanmateix, les despeses militars han seguit augmentant. A l’Estat espanyol, durant el primer i segon any de la pandèmia, s’han registrat les majors pujades de despeses militars, amb un 9,6% d’increment del 2020 al 2021. A més a més, el pressupost destinat a investigació militar previst per 2021 triplica la R+D sanitària, destinada a vacunes i a donar resposta a la pandèmia.

Davant aquesta situació, es fa urgent exigir un canvi de paradigma de seguretat, amb un canvi elemental de prioritats, que posi les persones i la vida al centre, i no el finançament de guerres, repressió i armament.

És necessaria una desmilitarització de les crisis, i recordar que les principales amenaces per la humanitat i per la seguretat són precisament les provocades per un sistema de producció capitalista, extractivista i d’explotació de recursos no renovables i finits, sustentat pel militarisme, i que genera desigualtats, contaminació, destrucció d’hàbitats, pèrdua de la biodiversitat, pandèmies i escalfament global. És important posar de manifest, també, que la guerra i la preparació per la guerra són les principals causes de migracions forçades de persones que en la seva fugida acaben bloquejades en fronteres cada cop més militaritzades, i on tenen lloc les més greus vulneracions dels drets humans.

El finançament de la indústria militar provoca, doncs, migracions, mentre l’incompliment generalitzat de quotes d’acollida de refugiats i el vergonyós Pacte Migratori europeu exigeixen una encara major militarització de les fronteres, i el pagament a les empreses de control fronterer com FRONTEX són un dels motius de l’augment continu dels pressupostos de defensa.

Els grups, col·lectius, ONG, entitats i campanayes que signem aquest manifest treballem col·lectivament perquè l’Objecció Fiscal a la Despesa Militar es consolidi com una eina de desobediència civil i de lluita no violenta que permeti, mitjançant el rebuig a la Despesa Militar, empényer cap a canvis substancials en la distribució dels recursos públics, orientant-los al dret a la salut, a la justícia ambiental, a la construcció de pau i a la lluita contra la pobresa i la desigualtat.

Ens sumem a la crida internacional de més de 180 organitzacions que davant la situació de pandèmia global i emergència climàtica exigeixen una reorientació urgent de la despesa militar mundial (GCOMS) i mitjançant aquest manifest, posem en valor l’Objecció Fiscal per visibilitzar la ineficàcia de la resposta militar desmesurada a la crisi sanitària.

Demanem suport i solidaritat de tota la societat civil, les ONG, col·lectius, entitats i empreses per reclamar:

1. Reducció de la despesa militar, desmilitarització dels Pressupostos Generals de l’Estat i reorientació de les despeses militars a despeses sanitàries i socials.
  2. Reconeixement de l’Objecció Fiscal com a forma legítima de protesta i de coherència amb la cultura de la pau, com a objecció de consciència.
  3. Transparència en els PGE, en la distribució de recursos públics i prioritats polítiques i rendició de comptes.
  4. Fi de l’autorització d’enviaments il·legals de material bèl·lic a països en conflicte i amb indicis d’ús d’armes per vulnerar el dret internacional humanitari i els drets humans.
  5. Reenfocament de la indústria armamentística per a la producció de bens i recursos sanitaris i hospitalaris.
  6. Prohibició de l’exprotació marítima d’armament i que els ports espanyols atraquin “vaixells de la mort” destinats al transport d’armament i explosius.
  7. Fi de la militarització de les fronteres, de l’externalització de la gestió del control fronterer i del bloqueig de persones migrants a Canàries.
  8. Compliment de la quota d’acollida de persones refugiades i fi de les deportacions i devolucions en calent.

El teu suport és important i actuar ara és essencial per exigir als governs polítiques centrades en les necessitats socials i la seguretat humana.

Suma’t! Signa el manifest i fes Objecció Fiscal a la despesa militar a la teva declaració de la renda.

Aquí trobaràs instruccions de com fer-ho i aquí el formulari per adherir-te al manifest.

Butlletí electrònic

Rep tota l’actualitat i informació d’interès directament a la teva bústia de correu electrònic. Periòdicament rebràs un altre punt de vista sobre la realitat social que vivim totes i tots.

Responsable del tractament: COORDINADORA DE ONGD I ALTRES MOVIMENTS SOLIDARIS DE LLEIDA Finalitat del tractament: Mantenir una relació amb l’Usuari i enviar el butlletí de notícies. Legitimació del tractament: Consentiment de l’interessat/da. Conservació de les dades: Es conservaran durant el temps que hi hagi un interès mutu o durant el temps que sigui necessari per al compliment d’obligacions legals. Destinataris: COORDINADORA DE ONGD I ALTRES MOVIMENTS SOLIDARIS DE LLEIDA i prestadors de serveis o col·laboradors. Drets: Dret a retirar el consentiment en qualsevol moment. Dret d’accés, rectificació, portabilitat i supressió de les seves dades i de la limitació o oposició al seu tractament. Dades de contacte per exercir els teus drets: participa@coordinadora-ongd-lleida.cat Informació addicional: Podeu trobar més informació a la nostra Política de Privacitat.

La Coordinadora

La Coordinadora és una agrupació que reuneix entitats conegudes com a ONGD i altres Moviments Solidaris presents a Lleida que treballen en cooperació i solidaritat internacional amb les persones i pobles empobrits del planeta, i que expressen el desig i la voluntat de promoure l’acció conjunta de cara als objectius que els són comuns.

AMB EL SUPORT

I LA COL·LABORACÓ

Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida

By midgard