Programa | Curs de conflictologia: Una resposta col·lectiva a l’auge del feixisme. Propostes feministes, antiracistes i antiautoritàries a Catalunya i al món

El Curs de Conflictologia ‘Una resposta col·lectiva a l’auge del feixisme. Propostes feministes, antiracistes i antiautoritàries a Catalunya i al món’ tindrà lloc del 13 al 23 d’octubre, organitzat per l’SCI i la Coordinadora d’ONG’s i altres Moviments Socials de Lleida.

En els últims anys, forces d’extrema dreta estan entrant amb força a institucions polítiques arreu d’Europa, però també a tot el món. Fenòmens com el de Trump als EUA, Bolsonaro a Brasil, Salvini a Itàlia, però també l’aparició de partits com Vox a Espanya o el Front Popular a França, en són només uns pocs exemples. A banda, la violència de moviments de l’ultradetra contra dones, col·lectiu LGBTI+, persones migrades i altres subjectes vulnerabilitzats creix cada dia als nostres carrers amparada en la consolidació de discursos d’odi. Amb l’arribada de la pandèmia de la covid19 i les mesures sanitàries per pal·liar les seves conseqüències, les mobilitzacions negacionistes i ultraliberals instigades des de la extrema dreta han omplert algunes places -i els mitjans de comunicació- de l’estat espanyol i de països com Alemanya o els EUA.

Per fer-ho comptarem amb sessions de periodistes, expertes i investigadores que aborden la temàtica des de diferents perspectives. Ja podeu consultar les ponenets i temes de cada sessió al programa més que hi ha més avall.

És en aquest context que l’antifeixisme s’erigeix com a única resposta possible, fent confluir les diferents lluites socials i polítiques que s’hi veuen confrontades. En aquest curs volem analitzar des d’un punt de vista local-global l’auge d’aquests moviments, a la vegada que visibilitzem tota la constel·lació de respostes organitzades des dels feminismes, els antiracismes i les propostes antiautoritàries.

Aquest curs està organitzat conjuntament des de l’SCI amb la Coordinadora d’ONG’s i altres Moviments Socials de Lleida, i és per això que en la taula rodona de l’últim dia posarem en comú estratègies i propostes d’organitzacions i moviments del territori. El curs constarà de 10 sessions online de 2h, i oferim 40 places (un part de les quals reservades a participants de la demarcació de Lleida).

Informació pràctica

Dates
: 13, 15, 20, 22 i 23 d’octubre (total 10 sessions, 2 per dia)
Plataforma online: zoom.
Horari sessions: de 16:30h a 18:30h i de 18:30h a 20:30h
Preu: 10 € per sòcies de l’SCI i la Coordinadora // 35€ per no sòcies*
Inscripcions i pagament ***: a través d’aquest formulari

* Per obtenir el certificat del curs cal assistir a un 80% de les sessions
**Que el preu no sigui  un impediment, escriu-nos a comunicacio@coordinadora-ongd-lleida.cat i t’ajudem.
*** Es donarà prioritat a participants de la demarcació de Lleida, fins a exhaurir places (40 màxim). Afanya’t i inscriu-te el més aviat possible!

Programa complet

Dimarts 13 d’octubre

16:30h – 18:30h

Sessió 1: Introducció a cultura de pau: conceptes bàsics – Pamela Urrutia Arestizábal, Investigadora de l’Escola de Cultura de Pau”

De què parlem quan parlem de pau, de conflictes, violència i guerres? Què és la pau positiva? Què entenem per construcció de pau?

18:30h-20:30h

Sessió 2: L’estat del món: panorama de conflictes armats i processos de pau – Pamela Urrutia Arestizábal, Investigadora de l’Escola de Cultura de Pau”

Quines són les principals tendències en matèria de conflictivitat armada al món? Quines les seves causes? Quines les seves conseqüències, en particular en termes d’impactes en la població civil i desplaçaments forçats? Qual és el panorama de processos de pau i iniciatives de negociació per fer front a conflictes i tensions arreu del món?

Dijous 15 d’octubre

16:30h – 18:30h

Sessió 3: L’extrema dreta a Catalunya. Jordi Borràs – Fotoperiodista i expert en feixisme a Catalunya

Repàs històric dels moviments d’extrema dreta a l’Estat espanyol, Catalunya i la comparació d’aquests moviments amb d’altres països europeus. Anàlisi sobre causes, similituds i diferències amb altres territoris i la influència del “procés” en el seu desenvolupament.

18:30h-20:30h

Sessió 4: L’auge dels extremismes violentes al món i el seu impacte en les nostres societats – Moussa Bourekba, investigador CIDOB, professor UB i URL

Aquesta ponència abordarà la qüestió de l’auge dels extremismes violents en el món, centrant-se específicament en l’extrema dreta i el jihadisme. Es tractaran tant les causes com les conseqüències de l’expansió d’aquestes ideologies en les nostres societats.

Dimarts 20 d’octubre

16:30h – 18:30h

Sessió 5: Respostes antifeixistes des del feminisme i l’antiracisme – Pastora Filigrana. Advocada, defensora de DDHH, membre del SAT. Aquesta ponència partirà d’una anàlisi actual de l’aliança neoliberal amb els discursos neofeixistes. El sosteniment del capitalisme-patriarcat-colonialitat necessita d’un imaginari col·lectiu que justifica la jerarquització d’humanitats. La ponent exposarà la seva experiència personal, com es donen els reforçaments dels discursos neofeixistes des de la situació de les jornaleres en el sector agrícola fins a la persecució dels drets reproductius i sexuals de les dones.

18:30h-20:30h

Sessió 6: Postfeixisme, gènere i la sortida neoliberal a les crisis – Nuria Alabao – Periodista, doctora en antropologia y membre de Fundación de los comunes Les noves extremes dretes tenen en el seu punt de mira al feminisme i inclòs els propis drets de les dones i les persones LGBTI. Per què es produeix això i quines conseqüències té per a l’organització social, la vida de les dones i persones LGBTI i la propia articulació de les lluites per una societat més justa? Com es relaciona aquesta sortida amb les propostes econòmiques neoliberals?

Dijous 22 d’octubre

16:30h – 18:30h

Sessió 7: L’auge de l’autoritarisme a Turquia i les seves implicacions en la política nacional i internacional – Özgür Günes Öztürk. Treballadora en ciències socials, cooperativa Col·lectivaT, Critical Theory Bilbo-Barcelona

Què «significa» ser un país de cops d’estats i estats d’emergència? En quin context social i polític sorgeix i creix el Partit de la Justícia i el Desenvolupament (AKP) com a aparença actual de l’autoritarisme cíclic de Turquia? Què suposa l’auge de l’autoritarisme a Turquia en el context del Pròxim Orient i Europeu.

18:30h-20:30h

Sessió 8: Crisis humanitàries, respostes securitàries. Grècia, refugiats, extrema dreta, respostes oficials – Sonia Andolz. Professora de Política Internacional, Seguretat i Anàlisi de conflictes a la UB i a ESADE.

La darrera dècada hem assistit a la intensificació de la securització del món: no només de les Relacions Internacionals sino de les polítiques socials, culturals i humanes. L’efecte més directe es veu en les respostes que es donen a les crisis humanitàries: mètodes i instruments del món de la seguretat: contenció, repressió, militarització. Quines són les conseqüències?

Divendres 23 d’octubre

16:30h – 18:30h

Sessió 9: Els delictes d’odi: de víctima a botxí? Perspectiva des de la defensa dels drets humans – Esther Sancho. Advocada, Comissió de DDHH del Col.legi de l’Advocacia de Lleida i altres entitats de juristes. 

18:30h-20:30h

Sessió 10. Taula Rodona: Acció col·lectiva davant el feixisme i l’autoritarisme – Moderadora: Leo Badia, Periodista. Comptarem amb Jaume Nouvilles de la Plataforma 8 d’Abril, amb David Gil (Aula Social, Aula municipal de teatre), amb Maria Huguet (Grup Feminista de Ponent) i amb Iolanda Teixidó del projecte Memòria 2N de l’Ateneu Cooperatiu La Baula

Butlletí electrònic

Rep tota l’actualitat i informació d’interès directament a la teva bústia de correu electrònic. Periòdicament rebràs un altre punt de vista sobre la realitat social que vivim totes i tots.

Responsable del tractament: COORDINADORA DE ONGD I ALTRES MOVIMENTS SOLIDARIS DE LLEIDA Finalitat del tractament: Mantenir una relació amb l’Usuari i enviar el butlletí de notícies. Legitimació del tractament: Consentiment de l’interessat/da. Conservació de les dades: Es conservaran durant el temps que hi hagi un interès mutu o durant el temps que sigui necessari per al compliment d’obligacions legals. Destinataris: COORDINADORA DE ONGD I ALTRES MOVIMENTS SOLIDARIS DE LLEIDA i prestadors de serveis o col·laboradors. Drets: Dret a retirar el consentiment en qualsevol moment. Dret d’accés, rectificació, portabilitat i supressió de les seves dades i de la limitació o oposició al seu tractament. Dades de contacte per exercir els teus drets: participa@coordinadora-ongd-lleida.cat Informació addicional: Podeu trobar més informació a la nostra Política de Privacitat.

La Coordinadora

La Coordinadora és una agrupació que reuneix entitats conegudes com a ONGD i altres Moviments Solidaris presents a Lleida que treballen en cooperació i solidaritat internacional amb les persones i pobles empobrits del planeta, i que expressen el desig i la voluntat de promoure l’acció conjunta de cara als objectius que els són comuns.

AMB EL SUPORT

I LA COL·LABORACÓ

Coordinadora d’ONGD i aMS de Lleida

By midgard