Fa aproximadament una setmana ens vam trovar amb la controvèrsia a nivell mundial sobre les declaracions de dos metges, a la televisió francesa LCI, sobre el tema de realitzar assajos d’una possible vacuna contra el covid19 en països africans. La conversa va arribar a un punt crític en el moment que Jean-Paul Mira, metge de l’Hospital Cochin de París, posava de manifest, en format d’interrogació i amb la máxima tranquil·litat, la seva idea de probar la vacuna del covid19 a l’Àfrica, la qual cosa seria allò més adequat davant la situació del continent.
Com era d’esperar, l’escena televisiva va provocar una polèmica general i sobretot una onada d’indignació entre els col·lectius negres i africans de tots els continents. Arribades a aquest punt, cal preguntar-se com pot ser que en ple 2020, un metge proposi a la televisió utilitzar persones africanes com a cobaies humanes per a la medicina, sense qüestionar-se el més mínim significat sobre aquest plantejament.
La certesa és que, com ja han puntualitzat diferents activistes en aquesta última setmana, això d’utilitzar a les persones blanques com a cobaies humanes no és res nou -en absolut-, com tampoco ho és, per desgracia, el fet que la supremacia es beneficii de la ciència i de la medicina per la massacre i extermini de les minories ètniques.
Kaire Ba, coordinadora de la campanya “Pareu de parar-me” de SOS Racisme Catalunya i activista interessada en el racisme científic, fa un repàs de la polèmica aixecada amb la proposta dels metges francesos, i un recorregut històric dels “noms de la ciència de l’horror” que van realitzar experiments científics i mèdics amb persones negres, en aquest article de El Salto diario.
Podeu llegir-lo sencer aquí.
El Salto diario és un mitjà crític independent que funciona gràcies a les aportacions de les lectores. Si vols col·laborar, pots fer-ho aquí.